Pantomima şi autismul



Elaine C. Smith, cunoscutǎ actriţǎ de pantomimǎ, care joacǎ rolul Zânei Flora în spectacolul „Jack și vrejul de fasole” a susţinut recent pledoaria unui politician scoţian ca… producǎtorii spectacolelor de pantomimǎ sǎ aleagǎ modalitǎţi de exprimare scenicǎ… „mai prietenoase cu persoanele cu autism”. Actriţa i-a dat dreptate petentului, dupǎ ce a constatat cǎ nepotul ei, diagnosticat cu autism, a spus cǎ apariţia ei, într-un spectacol de pantomimǎ a fost „terifiantǎ”.
Actriţa – mim şi comediant – a spus cǎ este încântatǎ sǎ ia parte la o versiune specială a spectacolului „Cenuşǎreasa”, la Aberdeen, care este conceputǎ pentru persoanele cu afecţiuni din spectrul autismului, cu dizabilități sau tulburări senzoriale și de comunicare de învățare.
Spectacolul va avea luminile şi sunetul mai atenuate, o atmosferă mult mai prietenoasǎ, pentur a-i putea ajuta pe cei din public sǎ înşeleagǎ demersul artistic şi sǎ nu devinǎ anxioşi în timpul reprezentaţiei. Ea a fǎcut apel la mai multe teatre au spectacole de pantomimǎ sǎ le adapteze pentru nevoile persoanelor cu autism.
„Faptul cǎ aproximativ 50.000 de persoane din Scotia au autism subliniază de ce avem nevoie de mai multe spectacole «prietenoase» cu persoanele cu TSA, pentru a permite tuturor familiilor din Scoția de a participa la o pantomimă”, a spus Elaine C. Smith. „Tot ce trebuie este sǎ facem mici ajustări, dar importante, pentru a face posibilǎ bucuria de a merge la teatru pentru un public cât mai larg”.
„Sunt încântat Teatrul Majestății Sale în Aberdeen găzduiește un spectacol special de pantomimă în acest an, care va oferi o atmosferă mai puțin formală și mai mult sprijin pentru public.” Smith a declarat: „Sunt încântatǎ să fac parte din acest spectacol. Îmi aminteşte de nepotul meu, care are autism, care, venind să mă vadă într-una din primele mele pantomime, la Glasgow, a trebui să se uite din spatele unui geam din sticlă, deoarece zgomotul și luminile au fost destul de înfricoșătoare pentru el. Am realizat atunci că au existat unele părți ale spectacolului care nu erau potrivite pentru copii cu probleme senzoriale. Am fost încântatǎ când am văzut că acest spectacol a avut loc și cred că este o idee fantastică. Și sperăm cǎ şi copiii ne vor iubi.”

One thought on “Pantomima şi autismul

Leave a comment